Logo Logo Light
Menu
  • Home
  • Portfolio

E-HUBS APLICATION | AMSTERDAM

E-Hub’s zijn de nieuwste innovaties op het gebied van shared mobility, met als doel minder stilstaande auto’s in de stad en dus meer ruimte voor groen! Tijdens mijn minor aan de HVA in Amsterdam heb ik tijdens mijn eindopdracht gewerkt aan een applicatie voor een toekomstige E-Hub in Amsterdam. Tijdens de minor, user experience design en tijdens deze opdracht, heb ik me voornamelijk bezig gehouden met de gebruikerservaring.

“Focus op behavioral change als oplossing voor het grotere probleem”

HET PROBLEEM 

Het aantal auto’s in de binnenstad groeit hard, met als gevolg meer CO2 uitstoot. En waar meer auto’s komen, is ook meer ruimte voor wegen en parkeerplekken nodig. Dit heeft als gevolg dat steeds vaker groen wordt vervangen door asfalt.
HET ONDERZOEK
Om het probleem zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de doelgroep, heb ik verschillende interviews afgenomen met bewoners van de stad Amsterdam. Daarnaast heb ik aanvullend onderzoek gedaan naar projecten, die hetzelfde probleem oplossen met een digitale oplossing.

DESIGN PRINCIPLES

Op basis van bovenstaand research, heb ik een aantal principles gedefinieerd. Deze principles passen zowel bij de stakeholders als bij de doelgroep. De principles vormen tijdens het ontwerptraject de rode draad van het eindproduct. De principes creëren een duidelijk kader waarin de belangrijkste wensen en behoeften van zowel de gebruikers als stakeholders wordt vastgesteld.

Make me understand what you are all about
I could really use you, but i don’t know it yet. Make me understand why you are here and why I need you.

Win my trust, i’m new here
Now that you are here I would really like to use you, but I’m so used to my own car. I need to be able to trust you, before I can use you.

Be there for me when i need you the most
If you want me to use you it’s important i can use you when ever and where ever I need you. I don’t like to wait.

Make me mobile
We use are phone a lot and we don’t like products that don’t work there. So make me as mobile friendly possible

SITEMAP

Naar aanleiding van de verkregen resultaten, het concurrentieonderzoek en de opgestelde design principles, ben ik het daadwerkelijke product gaan vormgeven. Eerst is er een lijst met functionaliteiten gemaakt, die de app moet bevatten om aan de eisen te voldoen. Dit heeft geresulteerd in een sitemap die past bij het probleem.

WIREFRAMES

Op basis van de sitemap zijn de flow’s in lo-fi wireframes uitgewerkt. Op deze manier is het product snel rapid te testen en kom je in de beginfase achter mogelijke user errors, die dan snel en gemakkelijk aangepast kunnen worden.

EIND PRODUCT

Na het testen en verbeteren van het lo-fi product en na het toevoegen van een visuele stijl, is het eindproduct klaar. Een applicatie met een korte maar duidelijke onboarding, waarbij de gebruiker leert over de mogelijkheden binnen de app. Daarna heeft hij de mogelijkheid om een E-hub station dichtbij te vinden, een auto te reserveren, te unlocken, te locken en heeft hij inzicht in zijn voltooide ritten.

ONBOARDING

Tijdens het onderzoek kwam ik erachter dat bewoners van Amsterdam nog niet bekend zijn met fysieke E-hubs. Deze bevinding zorgde ervoor, dat het onboarding en de uitleg van het product een groot deel van mijn uiteindelijke product is geworden.

Tijdens het ontwerpen en testen bleef ik de onboarding flow verbeteren, zodat gebruikers aan het eind van de flow begrijpen wat een E-hub is, hoe het werkt en wat ze kunnen met de app. Daarnaast is het belangrijk dat de gebruiker zich veilig voelt tijdens het gebruiken van de app.

VOERTUIG RESERVEREN

Bij het praten met de doelgroep, kwam ik erachter dat ze niet echt op de hoogte zijn van wat een E-hub inhoudt. Desondanks waren ze alsnog erg geïnteresseerd in het product en de service.

De doelgroep had echter wel een paar angsten. De meest genoemde was de angst dat er geen auto zou zijn wanneer ze die het meest nodig hebben. Om deze angst te verminderen, heb ik extra aandacht besteed aan de functionaliteit om een auto te reserveren. Zo heeft de gebruiker altijd een auto, waar en wanneer dan ook.

REDUCING FEAR OF HIGH COST

Tijdens mijn field research kwam ik erachter dat de kosten van de service een grote rol speelt bij de keuze of ze het product gaan gebruiken of niet. Wanneer hun eigen auto goedkoper is, zouden ze deze liever gebruiken.

In de app is daarom gekozen om altijd de kosten van de rit in de flow te tonen. Als je eerder thuis bent, is dat geen probleem en dan betaal je gewoon het bedrag van je daadwerkelijke rit.

HET PROTOTYPE

Beleef zelf het gemak van de app in het digitale prototype, ben je even de weg kwijt? Door op R te klikken start je het prototype opnieuw op.

Next
Demo festival

  • We are social